Banner

DVTK: Egyike a három turulosnak

Szerző: Jáborcsik András | 2025-09-07 16:12:00

Sajtófigyelő - sportsmarketing.hu


Elindult az új futballszezon, bemutatkoztak a friss igazolások, a csapatok vadiúj felszerelésekben feszítenek. A nyári holtszezonnak sportmarketing szempontból az egyik legérdekesebb hatása a mezekre van: gyakran változik a gyártó, cserélődnek a szponzorok, más árcímke kerül a szurkolók által leginkább keresett termékre.


Itt az NB I legfrissebb mezszemléje! Zsédely Péternek a sportsmarketing.hu-n megjelent összeállításából idézünk.



Ami a mezgyártókat illeti, a 2Rule mellé felzárkózott a Macron, ez a két márka öltözteti a legtöbb csapatot a hazai labdarúgás élmezőnyében, egyenként hármat-hármat. A 2Rule harmadik éve tartja stabilan a megszokott klubjait [DVTK, Felcsút, ZTE], a Macron pedig szépen építkezik, az FTC és a Nyíregyháza mellé megszerezte az ETO FC Győrt is, így holtverseny alakult ki az élen.

Az előző szezonban még az adidas-nak is három csapata volt, de egy klubot veszített a portfóliójából. Hiába tért vissza a Kisvárda Master Good háromcsíkos mezben az NB I-be, a német sportszergyártót kellemetlenül érintette a – mai nevén – Videoton FC Fehérvár kiesése, illetve az ETO FC Győr előbb említett eligazolása.

A Nike portfóliója nem változott, az MTK és a Paksi FC a 2025/26-os szezonban is pipás mezben lép pályára.

A Puma viszont bővítette csapatai számát, az Újpest FC mellett ugyanis az újonc Kolorcity Kazincbarcika SC számára szintén ők készítik a mezeket.



A Kecskeméti TE kiesésével a Kappa is elbúcsúzott a magyar élvonaltól, összesen tehát öt mezmárka van jelen a 12 csapatos NB I-ben. A három nagy sportszergyártó – adidas, Nike, Puma – együtt az NB I csapatainak a felét öltözteti, a mezőny másik felén pedig a 2Rule és a Macron osztozik egyenlő arányban.


A prémium sorozatokban a mez elülső része a “szentháromság” felségterülete. Klasszikus leosztásban a jobb oldalon a mezgyártó logója kap helyet, a bal oldalon, a szív fölött, a klubcímer, míg a mellkasi rész a csapat mezszponzorát illeti meg. A sorozat saját emblémája, vagy a sorozat partnerének a logója jellemzően kevésbé értékes felületen, valamelyik vállrészen kap megjelenést.

Ezzel szemben a magyar NB I mérkőzésein a csapatok mezének elülső része alaposan kidekorált. Az MLSZ és partnerei közötti szerződéseknek köszönhetően [erről később még részletesen lesz szó], a liga névszponzorának [Fizz] és a szövetség stratégiai partnerének logója [Tippmix] is kötelező elem a frontrészen. Mivel a klubcímert és a mezgyártó márkajelét egyik csapatnak sem érdeke elhagyni, máris négy elemnél tartunk a mez frontján. Mindezek mellett kell a csapat mezszponzorainak megpróbálni érvényesülni.


Miért érdekes mindez? Egyrészt azért, mert jól mutatja, hogy milyen csatornákon keresztül áramlik a több forrás a hazai labdarúgásba: ha a klubok egyenként jó pénzért értékesíteni tudnák a mezfelületet és védeni kellene az egyéni szponzor érdekeit, nem valószínű, hogy hajlandók lennének két liga szintű partnernek átadni a helyet a front részen.

Másrészt a prémium sorozatokban – topligák, nemzetközi kupasorozatok – arra törekednek a szervezők, hogy a csapatok mezei letisztultak legyenek és egységes megjelenést mutassanak. A szabályozásokkal is ezt támogatják, minden szereplő emblémájának megvan a kijelölt helye. Mezszponzorból pedig csak egyet szoktak engedélyezni, mert így lehet a partnert a legjobban kiszolgálni és a legtöbb pénzt kérni tőle. Több előnye is van annak, ha csak egy szponzorlogó szerepelhet a mez elülső részén:

  • nem lesz túlzsúfolt a felület, amelyen meg kell jelenni
  • nem alakulhat ki kellemetlen szituáció össze nem egyeztethető, vagy versenytárs márkákkal
  • nem vonják el más brandek a figyelmet
  • erős kapcsolat jöhet létre a márka és a csapat között.

A kép teljességéhez az is hozzátartozik, hogy két klub – ha úgy nézzük, az NB I hatoda – nem is rendelkezik egyéni mezszponzorral: a Paksi FC-nek az előző szezonban sem volt ilyen, a DVSC mezéről pedig lekerült a víziszárnyas-feldolgozással foglalkozó Tranzit-Food logója.

Érdekesség, hogy a ZTE tavaly még mezszponzor nélkül játszott, idén azonban az építőipari ZÁÉV-vel erősített. Míg egyetlen klubként az FTC váltott mezszponzort a front részen: az illatszer iparban érdekelt Superz. helyére a háztartási készülékekkel foglalkozó Midea reklámja került.

Az alábbi táblázatban azt gyűjtöttük össze, hogy melyik NB I-es klub rendelkezik egyéni mezszponzorral, és azt is megnéztük, hogy ezek a cégek milyen iparágban tevékenykednek.



Mit mutat az árcédula?

A klubbal való azonosulás kifejezésének egyik legfontosabb és legvizuálisabb eszköze a szurkoló számára a csapatmez.

Az NB I-es csapatok mezeinek ára ebben a szezonban a korábbinál szélesebb skálán, 19.000 forint és 34.990 forint között mozog. A legolcsóbb az egy évnyi NB II-es kitérő után visszajutó Kisvárda Master Good meze, míg a legmélyebben az Újpest FC szurkolóinak kell a zsebükbe nyúlniuk. Itt érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy az azonos mezgyártó nem jelent automatikusan azonos mezárat, mert azt több tényező – például anyagminőség, gyártási technológia, a dizájn egyedisége – is befolyásolja.


Az alábbi táblázat mutatja, hogy melyik klub hivatalos mezét, mennyiért lehet megvásárolni. Az összeállításból az is kiderül, hogyan változott az ár az előző szezonhoz képest.



Tovább a sportsmarketing.hu-ra a teljes cikkre >>>>>>>


forrás: sportsmarketing.hu



És ezt olvastad már?
Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás!

Banner
Mégsem

Loading...
Üzenet küldése...