Úgy tűnik, reklámblokkolót használsz :(
A weboldal üzemeltetését hirdetésekből tudjuk finanszírozni. Kérünk támogass minket azzal, hogy engedélyezed a reklámokat.
A weboldal üzemeltetését hirdetésekből tudjuk finanszírozni. Kérünk támogass minket azzal, hogy engedélyezed a reklámokat.
Egy héttel ezelőtt immár második alkalommal vehetett részt a diósgyőri szurkolók egy csoportja stadionbejáráson. Olyan sokan szerettek volna részesei lenni a túrának, hogy amikor az amigeleken.hu-n meghirdettük a lehetőséget, néhány óra alatt be is telt a harminc fős keret, amely részt vehetett az eseményen. Nem győzzük kihangsúlyozni, mennyire hálásak vagyunk a Market Zrt munkatársainak, különösképpen Silling Balázs főépítésvezetőnek, aki a bejárást követően készséggel válaszolt a felé zúduló kérdésekre is.
A kötelező balesetvédelmi oktatást követően a főépítésvezető köszöntötte a stadiontúrára érkező szurkolótársainkat.
Kísérőnk azzal kezdte, hogy van számára néhány ismerős arc, aki az előző bejáráson is részt vett, de azoknak, akik most vannak első alkalommal stadionlátogatáson, röviden elmondja az építkezés eddigi kronológiáját.
A stadion területét mint munkaterületet, 2016 novemberében vette át a Market Zrt. A munkálatok a bontással kezdődtek meg, elsőként a főépületben bontották ki a gyenge-, és az erősáramú rendszereket. Ezek a munkálatok kb. egy hónapig tartottak. A kibontott villamos rendszerek a „napos oldallal” együtt átkerülnek majd az MVSC pályára. Következett a főépület elbontása, majd a „napos oldal” szétszerelése, ami két hónapot vett igénybe. December közepén kezdték el a déli oldali, a Szinva felőli lelátó alapozását, majd fokozatosan jöttek körbe a főépülettel, és az óra járásával egyezőleg zárult be a kör.
Az északi oldalon, az Andrássy utca felőli oldalon lesz egy kiegészítő épület, melynek alapozási munkálatai jelenleg is zajlanak. Ebben egy nem csak meccsnapokon nyitva tartó söröző, egy múzeum, illetve jegypénztárak is helyet kapnak. Az Andrássy utca és az épület közötti terepszint egy kicsit lejjebb lesz szedve, itt lesz egy tereplépcső, ez a terület egyfajta közösségi térként fog funkcionálni, és egészen a Bakterházig fog tartani.
A lelátó alapozása vasalatlan pontalapokkal készült el, mínusz kettő, illetve három méter közötti mélységgel. Ezeken van egy vasalt fejtömb, ezekbe kerültek bebetonozásra a tőcsavarok. Az alapozásból menetes szárak állnak ki, és az előregyártott elemekbe ennek az ellendarabjai, a papucsok vannak bebetonozva. A külső pilon például nyolc darab harmincas menetes száron áll. A keretállás három részből áll: a külső pilon, a belső lelátó-gerenda, illetve középen van egy kisebb pillér. A felső rész dupla gerendából áll, itt két gerenda van a pillér két oldalára ráhelyezve.
A lelátók alatt büfék, illetve vizesblokkok kerülnek kialakításra. A mosdókba biztosított lesz a kétirányú bejárás, ennek köszönhetően nem lesz torlódás, körben haladva lehet majd elhagyni a helyiséget. Látható, hogy a büfék síkjánál megjelenik ez a ferde felület, ami a pilonok külső síkján és a főépület homlokzatán is megjelenik majd. Ez szimbolizálja a kehelyformát, amit a tervező álmodott meg.
A lelátó-gerendák alsó része egészen a büféig, illetve a tetőszerkezet alulról alumíniumhab burkolatot fog kapni. A déli oldalon van egy mintaszerelés, ott közelebbről is meg lehet majd tekinteni.
Az épülő lelátó mellé érve egyik szurkolótársunk egyből nekiszegezte a kérdést a főépítésvezetőnek, hogy a sarok 90⁰-osnak tűnik, holott a látványterven 45⁰-osként látható.
Silling Balázs válaszában megnyugtatott mindenkit, hogy 45⁰-os lesz. Elmondta, hogy innen, lentről nézve valóban 90⁰-osnak tűnhet, hiszen 90⁰-ban zárul a sarok, de plusz rátételemek kerülnek majd a lelátóra. Ilyet még nem láthatunk, mert nem került még fel egyik sarokba sem, de nem kell aggódni, nem 90⁰-ban fognak egymással szemben ülni a szurkolók a sarokban.
Tovább haladva a nyugati oldalra, a főépület oldalához érkeztünk. A főépítésvezető elmondása szerint a főépület földszint plusz három szintből fog állni. A földszinten, az Andrássy utca felőli oldalon kerül kialakításra a DVTK öltözője, a zuhanyzók, a rekreációs helyiségek és kiszolgáló létesítmények. A Szinva felőli oldalon lesz a vendégcsapat öltözője (csak hideg víz legyen benne – veti közbe egy szurkoló viccesen), középen pedig egy bejárati tér kerül kialakításra. Itt lesz például a sajtótájékoztatónak teret adó helység, a játékoskijáró és a játékvezetői öltözők is. Az első emelet szinte teljesen egybe lesz nyitva, de az összefüggő teret mobil válaszfal segítségével ketté is lehet majd választani. Itt különféle rendezvényeket lehet majd lebonyolítani, illetve bérbe is adható majd.
Az első emeleten a pálya felőli részen a homlokzat egy üveg-alumínium szerkezetből készül majd, itt lesz egy VIP terasz, amelyre ki tudnak majd menni az aranyjeggyel rendelkező szurkolók. A második emeleten a pálya felőli oldalon végig Sky-boxok lesznek. Érdekesség, hogy ezek csak alap kiépítéssel készülnek. A boxokat a bérlők a maguk ízlése szerint alakítják majd ki.
A tetőn - ami tulajdonképpen a harmadik emelet - fognak helyet kapni a média munkatársai.
A főépület külső homlokzata is meg fogja kapni a ferde síkot, egy kiegészítő acélszerkezet kerül majd rá hőszigeteléssel és szálcement burkolattal.
A tetőszerkezet kialakításáról a következőket mondta kísérőnk. A pilonokba bebetonozásra került kétszer nyolc darab harminchatos menetes szár. Ezekre van ráhelyezve a tetőelem, amelyek a pálya területén kerülnek előszerelésre. A merevített mezők párosan vannak felemelve, közötte be vannak szerelve a szelemenek, és dupla keretállás van felemelve, úgy vannak felhelyezve a két pilonra. A szelemen a tetősíkkal párhuzamos, térbeli merevítést adó gerenda. Utána be van rakva a másik merevített mező, és a kettő között a szimpla főtartók egyesével vannak felemelve, illetve a szelemeneket is egyesével emeljük a helyükre. A tetőelemek beemelésére egy 200 tonnás autódarut használunk, ez bent van a pálya területén, a szelemenezéshez pedig egy kisebb, 45 tonnás darut veszünk igénybe. A déli oldal tetőszerkezetére napelemek kerülnek felszerelésre, ezek biztosítják majd a stadion villamos-energia igényének egy részét.
A tetőre felülről egy festett trapézlemez burkolat kerül majd, belül, a pálya felőli oldalán pedig hat-hét méteres sávban egy áttetsző polikarbonát burkolatot kap. Ez a pálya benapozása miatt is nagyon fontos, elengedhetetlen ugyanis, hogy minél nagyobb felületen érje a nap sugara a gyepet.
Szinte azonnal adódott a kérdés, hogy a debreceni stadionhoz hasonlón nálunk is be fog-e esni az eső az első sorokba?
Silling Balázs szerint amennyiben nem függőlegesen esik az eső, valószínűleg beeshet majd a lelátó első soraiba. A tető belső fele ugyanis a mellvéddel gyakorlatilag majdnem egy függőlegesbe esik. Magyarázatképpen kifejtette, hogy azért került így megtervezésre a tető, mert ha jobban belógna a pálya fölé, az hátrányos lenne a gyepszőnyeg védelme, karbantartása szempontjából.
Átérve a déli oldalra, a főépítésvezető bemutatta azt a helyet, ahol már megkezdték az alumínium burkolat tartószerkezetének a szerelését.
Egyik szurkolótársunk a burkolat időjárásállóságáról érdeklődött. Válaszában Silling Balázs elmondta, hogy a burkolatot szélterhelésre méretezték. Az alumíniumhab borítás belső burkolat lesz, tehát például esőnek, jégesőnek nem lesz kitéve közvetlenül. Egy centiméteres fugával kerül majd felszerelésre, így a hőtágulás sem okozhat majd problémát.
A nyitott annyiban különbözik, hogy nagynyomású vízsugárral vannak kinyitva a cellák. A külső oldalt akusztikai szempontból nyitottan célszerű kialakítani, hogy elnyelje a hangot, a belső oldal pedig zárt, ez visszaveri a hangot, így sokkal jobb lesz a stadion akusztikája.
A parkolóhelyek számával és a stadionba történő bejutással kapcsolatos kérdésekre kísérőnk elmondta, hogy az egykori birkózócsarnok – ami elbontásra kerül majd - területén, illetve egészen a Penny áruházig parkoló kerül majd kialakításra a VIP vendégek és a buszok számára. A déli oldalon a munkaterület gyakorlatilag egészen a Szinváig tart. Itt egy úgynevezett vendég-utca épül, ennek a munkálatait most kezdték meg. Itt először közműépítés, elektromos vezeték-kiváltások vannak folyamatban, utána kezdődik majd az útépítés. Itt lesz majd a vendégszurkolók részére kialakított parkoló is.
A hazai drukkerek részére a számozott utcák felőli oldalon lesz kialakítva parkoló. Egy külön önkormányzati megbízás keretében a Kilencedik utcától kezdődően egy kivételével valamennyi lakóház elbontásra került. A parkoló tervezése jelenleg is folyamatban van.
A hazai és a vendégszurkolók teljesen eltérő útvonalon közelíthetik meg majd a stadiont. A vendégszurkolók az Akadémia felőli oldalon tudnak majd bejutni a stadionba, a hazaiak pedig az Andrássy utca felől. A rövid oldalakon vannak az arénatöltő falak, ott lehet majd bemenni a lelátóra.
A lelátóra felérve először hullámoztunk egyet, majd elkezdtek záporozni a kérdések a főépítésvezető felé. Meg kell hagyni, Balázs derekasan állta a sarat.
Van-e már döntés arra vonatkozóan, hogy milyen lesz a székek szín szerinti elhelyezése a lelátón?
A korábbiakkal ellentétben nem különböző árnyalatú székek kerülnek majd felszerelésre, hanem véletlenszerű függőleges fehér csíkok lesznek a piros színű székek között. A székek felszerelése az alumínium hab borítás elkészülte után, október-november táján kezdődik meg a tervek szerint.
A jelenlegi szinthez képest hol lesz a pálya szintje és mikorra lesz kész a gyepszőnyeg?
A pálya a jelenlegi magasságtól kb. 40 cm-rel lesz magasabban. Nagyjából 15 cm-t leszednek majd a mostani felső rétegből, arra jön majd egy drénhálózat a vízelvezetés céljából. Utána egy ágyazóréteg következik, majd a pályafűtés. Erre jön majd egy speciális keverék, ami elsősorban homokot tartalmaz, végül erre kerül a fű. Jelenleg még nincs eldöntve, hogy gyepszőnyeg lesz-e vagy pedig hibridfű. Ez utóbbi polipropilén szálakkal átszőtt, megerősített gyepszőnyeg.
Hány méterre lesz a lelátó a pályától?
A kapuk mögötti oldalon a pálya hét méterre lesz a lelátó szélétől, a két hosszabbik oldalon pedig hat méter lesz a távolság a nézőtértől.
A pálya fűtése és a vízelvezetés tekintetében nem járunk majd mi is úgy, mint Felcsúton?
A fűtéshez a hőellátás távhővezetékről lesz biztosítva. Azért azt hangsúlyozni kell, hogy a pályafűtés nem arra szolgál, hogy havat olvasszanak vele. A nagy havat előbb le kell takarítani a pályáról és csak az alsó pár centit lehet leolvasztani a fűtés segítségével. A pálya fűtése a gyep gyökérzónájának a növekedése szempontjából is nagyon fontos.
A Kerékpáros Egyesület Miskolc részéről Molnár Ferenc szurkolótársunk érdeklődött, hogy a kerékpárral érkező szurkolók hol tudják majd biztonságban hagyni járgányukat?
A kétkerekűvel meccsre érkező hazai szurkolók számára az Andrássy utca felőli oldalon lesz megfelelő számú kerékpár elhelyezésére alkalmas tároló kialakítva.
Hová kerülnek majd az eredményjelzők?
A két eredményjelző a dél-keleti illetve az észak-nyugati sarokban kerül elhelyezésre oly módon, hogy a tetőszerkezetről lesznek lefüggesztve.
"zorba" előzetesen arra kért minket hozzászólásában, hogy kérdezzünk már rá arra, hogy a mozgáskorlátozottak miképpen tudják majd használni az új stadiont?
A stadion négy sarkán lehet a kerekes székeseknek bejutni a mérkőzésre és a mellvéd előtt épített dobogón kapnak helyet a mozgáskorlátozott vendégek - hangzott a főépítésvezető válasza.
A stadionlátogatás végén lehetőséget kaptunk arra is, hogy kipróbáljuk a lelátóra majdan felszerelésre kerülő székeket is. Egyöntetű vélemény volt a szurkolótársak körében, hogy tetszetősek és kényelmesek. A főépítésvezető elmondása szerint a VIP székek bőrborításúak és karfával ellátottak lesznek, míg a lelátóra szerelt székek borítás és karfa nélküli kialakításúak lesznek.
Távozásunk előtt Silling Balázs egy ajándékot nyújtott át a születésnapját a stadionlátogatás napján ünneplő szurkolótársunknak, Poroszkai Csabának. Az ajándék nem más volt, mint egy, a régi főépület bontásából származó pecsétes tégla.
Szeretnénk még egyszer köszönetet mondani a Market Zrt-nek, hogy lehetőséget biztosítottak a stadion megtekintésére és köszönet Maxnak a fotókért!
Emiatt kell a daruknak is kimenni július végéig.