Banner

Ő építi nekünk az új szentélyt

Szerző: Jáborcsik András | 2016-12-14 10:15:00

Az új stadion építése a diósgyőri szurkolók életében egy olyan esemény, ami egyrészt kitör egy darabot a szívünkből, másrészt viszont egy szép jövőt vetít elénk. Az amigeleken.hu folyamatosan tájékoztatni szeretné a szurkolókat arról, hogy áll az építkezés, tudják-e tartani a kivitelezők a bontási tervben előírt határidőket, milyen nagyobb munkálatok vannak folyamatban illetve előkészítés alatt?

Ennek érdekében megkerestük a kivitelező Market Zrt.-t, legyen a segítségünkre abban, hogy ki tudjuk elégíteni szurkolótársaink információéhségét. Készséggel vállalkoztak a feladatra, ennek első lépéseként hétfőn lehetőséget biztosítottak nekünk arra, hogy találkozzunk a stadion építésvezetőjével. Felajánlották a lehetőségét annak is, hogy rendszeres időközönként, előre egyeztetett időpontban úgynevezett stadiontúrát szervezhessünk azok számára, akik érdeklődnek az építkezés menete iránt, szeretnék látni, hol tartanak a munkálatok. Az amigeleken.hu készséggel vállalkozott ennek koordinálására. A stadiontúrák részleteit a későbbiekben fogjuk tisztázni. Ezeken túlmenően a Market Zrt. felajánlott számunkra 4 db, a napos oldalról származó műanyag széket is, ezeket egy nyereményjáték győztesei tudhatják majd magukénak.

Az építésvezetőtől, Silling Balázstól azt kértük, hogy vezessen be minket, szurkolókat egy kicsit a kulisszák mögé, mert a drukkerek mindent szeretnének tudni az építkezésről, hiszen az új stadion tulajdonképpen a harmadik otthonuk lesz.


Balázs! Köszöntelek a szurkolótársak nevében és köszönjük, hogy rendelkezésünkre állsz.

Te tulajdonképpen már félig diósgyőrinek számítasz, hiszen Te vezetted az edzőközpont építkezését is. Bemutatnád magad egy kicsit a szurkolóknak? Mióta dolgozol a Market Zrt-nél és hogy kerültél a céghez?

Piliscséven élek, ami Komárom-Esztergom megyében fekszik Dorog mellett. Az építkezés miatt most ide költöztem Miskolcra, egy belvároshoz közeli albérletben lakom és csak hétvégenként járok haza.

Most öt és fél éve, hogy elkezdtem dolgozni a Marketnél. 2011-ben fejeztem be a tanulmányaimat építőmérnökként. Két volt csoporttársammal szinte egy időben kerültünk a Market Zrt-hez, egyikőjükkel dolgoztam a Groupama Aréna építésén is. Ez volt eddig a legnagyobb volumenű munka, amiben részt vettem.

Mi volt a feladatod a Fradi stadion építésén?

Silling: Az előre gyártott vasbeton szerkezetek építése volt konkrétan az én feladatom. A szerkezetépítés befejezése után aztán a 2., a 3. és a 4. emeletnek a belső kiépítésével foglalkoztam. Ezt követően kaptam feladatul a DVTK edzőközpontja építésének vezetését.

Azt jól láttuk az alapkőletételkor, hogy a bontással párhuzamosan már megkezdődtek az új stadion építésének a munkálatai is?

Silling: Igen, jól láttátok. Jelenleg a bontás van folyamatban, de párhuzamosan zajlanak már az új stadion déli lelátójának a földmunkái is. A mai napon a tribün teljes egészében lebontásra kerül, majd megkezdődik a törmelék elszállítása a stadion és a Szinva part közötti anyag depóba. Itt a hét közepén fog üzembe állni egy daráló, aminek segítségével nekiállunk darálni a téglatörmeléket, az aszfaltot, és a vasbeton szerkezetet is.

(jobb oldali képen a múlt és a jövő, az elbontott tribün és a nemrég átadott edzőközpont épülete)

Ez azt jelenti, hogy amit csak lehet, minden visszahasznosításra kerül az új stadionba?

Silling: Pontosan. Ezt úgy kell elképzelni, hogy ezekből az anyagokból - amennyit a szabvány megenged - beépítünk az új stadionba, a vasalt aljzat alá, töltésként. A beton tehát nem betonként kerül vissza, az aszfalt nem kerül újraolvasztásra és nem útburkolatként hasznosul, hanem töltésanyagként használjuk fel a ledarált anyagot. A tetőszerkezet és az acélszerkezet hulladékforgalmazók közreműködésével kerül majd kohókban újraolvasztásra.

Tehát most a roncsolásos bontás halad nagy léptekben és az itt keletkezett törmeléket hordjuk hátra. Az északi oldalon már majdnem teljesen elbontásra kerültek a lelátók, annak az alapozását szedjük most ki és törjük össze.

Milyen állapotban voltak az állóhelyi lelátók betongerendái? Sokszor magam is félve néztem, amikor több száz szurkoló egyszerre ugrált a lelátón, hogy bírni fogja-e egyáltalán még a lelátó ezt a terhelést?

Silling: Amikor az Akadémia építkezésének megkezdése előtt idejöttem és Balla Laci – a régi stadion igazgatója - körbevezetett a stadionban, kérdeztem is tőle, hogy merik ezekre a lelátókra ráengedni az embereket. Laci megnyugtatott, hogy rendszeresen voltak statikai vizsgálatok. Tudomásom szerint a statikus javaslatára a lelátók engedélyezett nézőszámát kb. 30 %-al csökkentették a biztonság érdekében.

Úgy látom, hogy nagyon jól haladtok a napos oldal bontásával is. Mik a tapasztalatok a napos oldal bontásával kapcsolatban? Sokan szkeptikusak voltak azzal kapcsolatban, hogy szétszerelés után az MVSC pályán gond nélkül össze lehessen majd szerelni.

Silling: Igen, a napos oldal tetőszerkezete már le van bontva, és az előre gyártott szerkezeteknek a bontása indult most meg. Ezeket itt, a felső salakos parkolóban deponáljuk. Van egy-két olyan része a napos oldalnak, ahol a szétszereléskor vésni szükséges és néhány elemet újra is kell gyártatnunk. Ilyen például a felső kerengő, ahol van egy monolit csomópont, amiben a monolit betonba csatlakoznak az előre gyártott elemekből kiálló vasak, betonacélok. Ezeket szét kell vésni, illetve, mint ahogy említettem, van ott néhány olyan elem, amit tervezetten újra kell majd gyártanunk. Ezeket az elemeket is szét lehet szedni, csak ott időben egy kicsit rizikósabb, mert nem tudjuk pontosan kalkulálni, mennyi idő alatt lehet majd szétbontani őket.

Van még egy hely a napos oldalon, ami kicsit még problémásabb. Ez az alsó kehely csomópont az alapozásnál. Ezt úgy kell elképzelni, mint egy kútgyűrűt, amiből lefelé állnak ki betonacélok, és ez van belebetonozva az alaptestbe. Ez egy henger lényegében, bele van állítva ez a pillér meg a lelátó gerendának az alsó fele. Ezek be voltak állítva pozícióba és utána került még ez a kör csomópont kiöntésre betonnal. Ebből nyilván nem tudjuk kiemelni, ezt szét kell vésni és csak utána lehet a pilléreket meg a gerendát kiemelni. Ezek azok a lépések, amik kicsit időigényesebbek lesznek, mert ha a felső monolit csomópont szét van vésve, akkor már elég gyorsan le lehet emelni majd a lelátóelemeket.

Most zárult éppen egy kicsit hosszabb előkészítő munka, a külső laikus számára talán úgy tűnhetett, hogy kissé lelassult a munka, mert a tető lebontása után nem történt érdemi előrelépés. Az összes csomópont ki volt töltve sikával, a lelátók között ki volt fugázva egy rugalmas tömítőanyaggal, és ezeknek a kivágása tartott egy kicsit hosszabb ideig. Ezzel végeztünk és ma kezdtük el leemelni az alsó szélesebb kerengő résztől lefelé a lelátó elemeket és eddig 5-6 raszterból le is emelték. Ez a része a munkának már gyorsabban halad, amint az előbb említettem, a monolit csomópontok lesznek kicsit időigényesebbek.

Mindezek ellenére úgy tervezzük, hogy még az idei évben le lesz bontva a napos oldal.

Az MVSC pályán mikor kezdődhetnek a munkálatok?

Silling: Az mindenképpen szerencsésebb lett volna, hogy úgy tudjuk bontani a napos oldalt, hogy az MVSC pályán már megvan az alapozás és egyből, ebben a sorrendben lehet is beépíteni ott az elemeket. Az építkezés megkezdése azonban még engedélyekre és műszaki tartalom pontosítására vár. Amint ezek a kérdések tisztázódnak, azonnal megkezdjük ott is a kivitelezést. Szerencsés esetben ezek napok, esetleg egy-két hét kérdése. Mindaddig itt depózzuk le egyelőre a napos oldali elemeket.

Szavaidból az derül ki, hogy a bontási tervhez képest akkor jól haladtok …

Silling, Igen, a bontás ütemterv szerint halad és a héten megkezdjük az új stadion déli, Szinva felőli oldali lelátójának az alapozását is. Itt már a múlt héten meg tudtuk kezdeni a földmunkát, jelenleg is szedik ki a munkagépek a földet és kedden meg tudjuk kezdeni az alaptestek kiemelését és valószínűleg szerda-csütörtök magasságában betonozzuk is be az új alaptesteket.

(Az új stadion déli oldalának földmunkái)

Azt mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy az új stadion alaprajzilag lényegesen kisebb lesz, mint a régi stadion, hiszen a pálya körül nincs futópálya illetve a mellvéd és a pálya széle között csak olyan 5 méter van, szóval nagyon közel lesz a lelátó a játéktérhez. Ebből adódóan tehát az egész stadion alaprajzilag kisebb, mint a régi volt és az Andrássy úthoz is egy picit közelebb lesz. Az úgynevezett organizációs terven – amin láthatóak a régi és az új stadion körvonalai is – ez jól látható.

Azt be lehet tájolni, hogy milyen nagyobb blokkokban fog zajlani az építkezés?

Silling: Mint az előbb is említettem, a déli oldallal kezdjük az új stadion építését. Mivel elég jól halad a tribün épületének a bontása, valószínűleg nem kell átállni az északi, az Andrássy utca felőli oldalra, hanem tudunk haladni az óra járásával megegyező irányban. Időben a leghosszabb folyamat egészen biztosan a főépület építése lesz, hiszen az egy több szintes épület lesz, abban van a legtöbb monolit szerkezet és persze a belső szakipari munkák is hosszú időt vesznek majd igénybe. Ezt az épületet kell minél gyorsabban felépítenünk, annak érdekében, hogy a belső szakipari munkák (elektromos, gépészeti, stb.) a lehető leghamarabb el tudjanak indulni.

Tehát kezdjük a déli oldallal, majd következik a főépület, aztán az Andrássy utca felőli lelátó, végül a keleti oldalon zárul az építkezés.

Van egy szerkesztőtársunk, Szabó József, aki meteorológus. Ő minden meccs előtt előrejelzést készít a szurkolóknak, segít nekik abban, hogyan öltözködjenek, vigyenek-e esernyőt, stb. Amikor beszélgettünk vele az alapkő letételen, elmondta, hogy nagyon kemény telünk lesz és reméli, hogy a kivitelezők gondoskodnak majd az építőanyagok téliesítéséről. Mennyire figyelitek az előrejelzéseket?

Silling: Napi szinten figyeljük, természetesen. Azt lehet mondani, hogy mínusz 10 fok alatt már problémás lehet a munkavégzés, mert ilyen hidegben már nem tudunk betonozni. Ahogy néztem az előrejelzéseket, ezen a héten lesznek mínusz 7-8 fokos hidegek, a jövő héttől pedig egészen december végéig 0 és mínusz 2-3 fokokat jeleznek előre éjszakára, de nappal nem megy fagypont alá a hőmérséklet.

Tehát mínusz 10 °C-ig az alapozásnál nincs probléma, utána a felmenő szerkezeteknél ezek az úgynevezett látszó betonfelületek már más receptúrából készülnek. Ezeket több napig kell zsaluban tartani, ott fűtenünk is kell majd a zsalut, ha olyan hideg lesz. Ez okozhat többlet időráfordítást is adott esetben, de reméljük, hogy ez nem fogja időben zavarni az építkezést.

Hogy kell elképzelnünk a létszámot? Hány ember munkáját fogod össze most és mennyit majd a csúcsidőben?

Silling: Jelenleg 50 fő dolgozik az építkezésen, csúcsidőben pedig, amikor a főépület belső munkálatai fognak zajlani, akkor már 5-600 fő fog munkát végezni az építési területen.

Világítsd meg nekünk, laikusoknak, légy szíves, hogy mennyivel másabb, bonyolultabb feladat egy stadiont felépíteni, mint mondjuk egy ipari csarnokot vagy egy bevásárló központot?

Silling: Vannak apró finomságok, meg részletek, amikre jobban oda kell figyelni. Ilyen például, hogy az előre gyártott szerkezet és az acél tetőszerkezet kapcsolatánál nagyon kicsi a mérettűrés. Ez egy ipari csarnoknál vagy egy egyszerűbb szerkezetnél nem jelent akkora problémát, mint egy stadion esetében. A másik, hogy nagyon sok látszó felület van, az előre gyártott elemek illesztési fugái mindenhol látszódnak, ez is nagyobb odafigyelést igényel. A monolit szerkezeteknél pedig más betonminőség szükséges, más zsaluzatot igényel és itt is nagyon sok látszó felület van. Erre is nagyon oda kell figyelni. Végül, de nem utolsósorban, a nagy létszám koordinálása is rendkívül nagy figyelmet követel. De vannak egészen speciális feladatok is. Ilyen például a pálya elkészítése, hiszen egy focipályát megcsinálni nem kimondottan építőipari tevékenység, de már szerencsére ebben is van tapasztalatunk. Erre a feladatra speciális szaktudással rendelkező kertészeket alkalmazunk. Talán ebben lehet másabb egy stadion építése, mint egy egyszerű csarnok vagy egy létesítmény felépítése.


Köszönjük a beszélgetést és jó munkát kívánunk!


És ezt olvastad már?
Banner
Hozzászólások

1 2 3 4 5 >  Utolsó

66. korxi |Válasz erre: 65. scs001
2016-12-22 16:20:29 Piros öves, Veterán
Én megmondom neked a karácsonyi előrejelzést még a jövő karácsonyra is: nem lesz hó.
65. scs001
2016-12-21 18:43:58 Piros öves, Őstag
Elvileg a víztározóba a hegyen található fúrott kutak és patakok vizét töltik bele, de ha nagy baj van (vízhiány) akkor segít rajtuk a Zemplén Vízmű is....
64. tb |Válasz erre: 63. scs001
2016-12-21 18:36:16 Piros öves, Őstag
Tényleg, Újhelyben csak a víztározó vizét használják, vagy hálózati vizet is? Ha jól tudom, Olaszországban és Ausztriában utóbbit környezetvédelmi okokból nem engedik.
63. scs001 |Válasz erre: 62. tb
2016-12-21 18:13:14 Piros öves, Őstag
A hóágyúk vízzel működnek és sokkal több vízmennyiségre van szükség pl. Újhelyben ahhoz, hogy több négyzetkilométeres területen jó pár pár centi hó legyen, mint a víztározó 14.000 köbmétere. Amiből ráadásul a teljes pályarendszer belövését követően kb. 4.000 köbméter meg is marad. Tehát biztos, hogy csapadék is képződik, mert a víztározó mennyiségének a sokszorosa hullik le az általam említett területen. A pontos magyarázatra lennék kíváncsi, mert nagy vonalakban kb. tisztában vagyok az okokkal.
62. tb |Válasz erre: 61. scs001
2016-12-21 17:39:13 Piros öves, Őstag
A hóágyúk által kilőtt fagyott vízkristályok egy része leterül a sípályára, egy másik része pedig a levegővel odébbszáll. Szóval, ha van légmozgás, akkor bizony azok a hóágyúk hópihéi. Másrészt pedig a hó is párolog, tehát a levegő nedvességtartalmát is növeli a hóágyúzás.
61. scs001 |Válasz erre: 58. Szabó József
2016-12-21 17:27:16 Piros öves, Őstag
Olaszfaluban meg Sátoraljaújhely környékén fehér lesz a karácsony, köszönhetően az eplényi meg sátoraljaújhelyi hóágyúknak. Abban biztos vagyok, hogy nem a hóágyúk hópihéit hozza le a légmozgás a településekre, de hogy valami közük van hozzá, az 100 %. Amióta hóágyúznak a Magas-hegyen, azóta az újhelyi Tescótól Széphalom városrészig mindig van hó, amikor megfelelő a hőmérséklet az ágyúk beindításához. Szerintem a levegő nedvességtartalmát növeli meg a hóágyúk által a levegőbe juttatott víz, ami kicsapódva hó formájában hullik le a környéken. De kíváncsi lennék Józsi hozzáértő véleményére is! És sajnálom, hogy nem volt igény a karácsonyi előrejelzésére ezen az oldalon, bár én , mint regisztrált tag, rögtön elolvastam a megjelenését követően a Józsiék oldalán.
60. korxi
2016-12-21 15:49:27 Piros öves, Veterán
Csak magának árt az ember a fehér karácsony önáltatással, ahogyan mondtam.
59. Bobák Kornél* |Válasz erre: 58. Szabó József
2016-12-20 15:18:35 Fekete öves, Veterán
Ma havazott! Az ebéd utáni cigizésem közben 4 szem hópelyhet láttam hullani! :)
58. Szabó József* |Válasz erre: 54. KáGábor
2016-12-17 20:40:09 Fekete öves, Veterán
Itt az idei karácsonyi cikkem: https://www.metnet.hu/hirek?m=hirek&id=438

A lényeg:
"A fehér Szentestéhez egyedüli lehetőséget jellemzően a nagyobb városok és ipari létesítmények környezetében előforduló, gyárkémény-effektus hordozhat, az ország legnagyobb részén nem lesz tehát idén sem fehér a Karácsony.
A gyárkémény-effektus lefedettségénél jóval nagyobb nagyságrendben előforduló zúzmara-képződés az, ami adhat még piciny hangulati többletet."
57. sverige |Válasz erre: 56. pecz-dezso
2016-12-16 13:10:37 Barna öves, Tag
Szerintem azzal a legtöbb diósgyőri szurkoló tisztában van, hogy milyen az az újságíró, de mégis egy regionális hírportál újságírójának szerinted mégis milyen kérdéseket kéne feltenni? Nem mindenki és nem ugyanazok olvassák az amígélekén.hu-t mint a boon-t. Téged csak, mint oly gyakran a hozzászólásaidban, csak a gyűlölet és rosszindulat vezetett.
A Malmö-i történet hogy jön most ide?

1 2 3 4 5 >  Utolsó

Banner
Mégsem


Üzenet küldése...